miércoles, abril 26, 2006

Vallès Natural, Punts Negres (I)

En aquest mateix blog (U.Bike.BCN) hem parlat dels senders per bicicleta del Consell Comarcal del Vallès Occidental. Aquests senders estan pensats per a ser recorreguts o a peu o en bicicleta. Fins i tot a la seva web podem trobar un completíssim mapa amb totes les rutes, que inclouen els restaurants, monuments o llocs d'interés. Aquestes rutes són d'allò més recomanable per estar allunyades dels nuclis urbans i dins de les poques zones de bosc que queden al Vallès Occidental.

En aquest primer capítol parlarem de les zones negres d'aquestes rutes. Parlarem de la ruta que va des de Sabadell a Montcada i Reixac / Barcelona. El sender permet arribar a la desembocadura del Besòs des de Sabadell en poc més d'una hora i 15 minuts. Però el ciclista, o el senderista, trobarà dues desagradables sorpreses en poc menys de 5 kilòmetres. Els 5 kilòmetres d'aquesta ruta que passen per Barberà del Vallès.

La ruta ens porta pel Ripoll per tot Sabadell, però al arribar a Barberà el sender es transforma en un abocador de pneumàtics, aparcament de camions i fins i tot zones asfaltades sense senyalització especial que adeverteixi als camioners del pas de bicicletes. Però la sorpresa la trobem al pujar el pont que baixa de Barberà per sobre del Ripoll. (Veure FOTO 1).

El sender, que de per sí ha desaparegut sota l'asfalt i les rodes de camions, pasa per sobre el pont. L'espai per a pasar és de poc més de 50 cm. A un costat tenim una carretera amb un limit de velocitat de 60km/h, i a l'altre un barranc cobert amb plantes espinoses. La foto 1 està presa des del punt on s'ha de creuar la carretera per a agafar el sender cap a Ripollet i Montcada.

La foto 2 ens mostra que un cop hem arribat al punt on s'hauria de creuar per a agafar la continuació del sender. Aquí s'han de tenir 40 ulls al cas, i on U.Bike.BCN denuncia una falta de seguretat que posa al ciclista o senderista en front d'un perill massa gran.

- NO existeix ni tan sols un pas de zebra pintat
- NO existeix cap senyalització que avisi als conductors que per allà creuen bicicletes
- La velocitat limit és, en aquell punt, de 60Km/h quan hauria de ser de 30km/h.
- NO s'han posat bandes rugoses per obligar a reduïr la velocitat i evitar atropellaments.

Aquest punt és, sense dubte, el punt més negre d'aquesta ruta. El pitjor, però, és que 2 kilòmetres més enllà, en direcció Montcada/Barcelona, el sender, al pasar sota els ponts de l'A7, torna a desapareixer. Però la sensació d'inseguretat no és tan gran com la que aquí denunciem.

Amdós punts negres es troben als tèrmes municipals de Barberà del Vallès. Tant Sabadell com Ripollet han fet un esforç en adecuar i pacificar els trams que han de compartir bicis i camions, als trams industrials propers al Ripoll, i bicis i vianants. L'exemple és la foto 3, que pertany a Sabadell.

L'Ajuntament de Barberà hauria d'adecuar aquest creuament entre la carretera i el sender per a donar-li no només continuitat (són molts les ciclistes que, arribats aquest punt des de Sabadell) es perden i prenen el camí erroni, sino per donar-li seguretat, ja que no estem davant una via secundaria, sino una utilitzada a diari pels camions que es dirigeixen als polígons industrials de Sabadell, Barberà i Polinyà.

Les mesures a pendre podrien ser les següents:
- Millorar la senyalització amb col·locació de més indicadors de Vallès Natural
- Pintar un pas de cebra
- Instal·lar bandes rugoses en els metres anteriors al creuament
- Rebaixar el límit de velocitat dels 60km/h actuals als 30km/h

En el futur seria interesant la continuació de la ruta per sota del pont i construir un pont en la bifurcació de la ruta cap a Barberà i la UAB (en tot el terme municipal de Barberà no hi ha cap pont, mentre a Sabadell n'hi ha 5 en tot el tram) que pasi de la llera dreta a l'esquerra, per on continua la ruta.

2 Comments:

At sábado, junio 10, 2006, Anonymous Anónimo said...

Seria interessant trobar una continuitat per sota el pont de la carretera de Sabadell a Santa Perpetua. No crec que costés gaire trobar un cami. Salut.

 
At jueves, junio 25, 2009, Blogger R said...

podries lincar a on s'explica la ruta?

mercès!

 

Publicar un comentario

<< Home